måndag 28 april 2014

Ett spännande projekt - utrotningshotade potatis från Nordiska Genbanken

Tidigt i år så skickade jag ett brev till den Nordiska Genbanken. De försöker bland annat att bevara en del gamla växter som annars skulle dö ut. Jag frågade om jag kunde få några potatis knölar från gamla potatis. En del potatis härstammar från 1800talet och tom 1600talet.

Jag fick 5 olika sorter och 3 miniknölar från varje sort. Dessa blev odlade i labbet under virusfria förhållanden. Miniknölarna är inte större än nageln på min tumme men kommer att producera större potatis till hösten.

På bilderna kan ni se vad jag gjorde med potatisen...

Här ser man en miniknöl av en sparris potatis

En miniknöl i varje kruka, 3 / sort

Jag tog kompostflis ur skogen och täckte över jorden

Här ser man tydligt att bara det översta skiktet med flis är torr och att flisen
håller jorden där under mycket fuktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar