tisdag 20 maj 2014

Erfarenheter och observationer - att så i flis

Hej på er.

Jag tänkte dela med mig lite erfarenheter och observationer som jag har gjort i vår trädgård.

Som jag har förklarat i tidigare inlägg så kräver den här odlingstekniken att man börjar på rätt sätt. Dvs att när du för första gången lägger på flis på din trädgård så får du dra tillbaka flisen tills du kommer till jorden och sedan så in i jorden. Om du sår in i flisen direkt kommer det inte att funka, eftersom den inte har börjat kompostera och har för mycket luft ytrummen.
Detta var ett av försöken som jag gjorde i våras och misslyckades med. Jag hade följande problem:

När jag drog tillbaka flisen och sådde i den så var allt klart och jag såg fram emot de fina grönsakerna som snart skulle växa upp. Sedan kom det ett tiotal fåglar som vände upp och ned på allt jag hade gjord i ordning för att leta efter mask. Alla frön blev begravda under ett 5 - 10cm tjockt täcke av flis.

Eftersom jag misslyckades helt med att hålla undan fåglarna så valde jag att så direkt in i flisen - jag var medveten om problemen med detta. Ändå så gav jag mig på det och arbetade in mera färdig kompost i flisen. Resultated blev följande:

fröerna började gro men stod stilla efter någon vecka och dog sedan. - Min slutsats är att det inte berodde på för dålig näring utan på att rötterna hade för mycket luft i flisen för att suga upp tillräcklig med vatten. Plantorna fick inte vattnet de behövde och skadedjur åt upp dem.

Nu börjar jag om vissa plantor och sår dem direkt in i jorden. Fåglarna är borta nu och jag hoppas på bättre resultat nu...

2 kommentarer:

  1. Hur går det egentligen? Har suttit på en pall i snart 3 år! och funderat på hur det går? Vill grå det samma, men skönt att någon gått före. /F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lärt mig mycket. Jag har en youtube kanal på engelska där jag kommer att dela med mig mycket kring det här i framtiden. Kolla in på Swedish Homestead på youtube.

      Radera